Zmiany w kodeksie drogowym dotyczące pieszych
Niedawno weszły życie zmiany w kodeksie drogowym. Piesi mają pierwszeństwo już wtedy, kiedy zbliżają się do przejścia. Do tej pory kierowcy mieli obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu dopiero, kiedy ten znajdował się na pasach. Zmiana ta ma poprawić bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu, bo to oni najczęściej giną na jezdni.
Będzie to wymagało od kierowców zwiększonej uważności na drodze. Nieoceniona okaże się także pomoc systemów bezpieczeństwa, w które powinny być wyposażone samochody.
Systemy bezpieczeństwa Volvo chroniące pieszych
Volvo już od dawna jest przygotowane do ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego – nie tylko kierowców i pasażerów, lecz także pieszych, rowerzystów i zwierząt.
Wszystkie modele Volvo są wyposażone w szereg czynnych i biernych systemów bezpieczeństwa.
Jednym z najważniejszych systemów znajdujących się w każdym modelu Volvo jest City Safety.
Układ City Safety może pomóc kierowcy w uniknięciu kolizji czołowej z pojazdem, rowerzystą, pieszym lub dużym zwierzęciem poprzez zmniejszenie prędkości samochodu za pomocą funkcji automatycznego hamowania.
City Safety uaktywnia krótkie, szybkie hamowanie i w normalnych okolicznościach zatrzymuje samochód tuż za pojazdem znajdującym się z przodu.
Układ City Safety może wykorzystywać światła, dźwięk i pulsowanie pedału hamulca, aby zwrócić uwagę kierowcy na pojawiających się nagle pieszych, rowerzystów, duże zwierzęta i pojazdy.
W przypadku pieszych układ City Safety jest w stanie zredukować prędkość auta nawet o 45 km/h.
Prawidłowe działanie układu wymaga, by funkcja wykrywania pieszych otrzymała możliwie jak najbardziej jednoznaczną informację o zarysie sylwetki – oznacza to możliwość zidentyfikowania głowy, rąk, ramion i nóg oraz górnej i dolnej części ciała w połączeniu z normalnym sposobem poruszania się człowieka.
Układ City Safety potrafi także wykrywać pieszych w ciemności, jeśli zostaną oświetleni przez reflektory samochodu.
Drugim aktywnym rozwiązaniem, które również chroni pieszych, jest jedna z funkcjonalności w ramach Intellisafe Surround, czyli system Cross Traffic Alert (CTA) – układ ostrzegający o zbliżających się obiektach (pojazdy, piesi, rowerzyści) podczas wyjeżdżania tyłem.
Dla ochrony pieszych szczególnie istotny jest również układ Pedestrian Protection System (PPS). To układ, który w przypadku niektórych zderzeń czołowych przyczynia się do zmniejszenia siły uderzenia samochodem w pieszego. Następuje wówczas wzbudzenie czujników umieszczonych z przodu samochodu i aktywacja układu. W momencie aktywacji układu PPS tylna część pokrywy silnika podnosi się. Dotyczy to niskich aut, w których odległość między silnikiem a maską jest niewielka, aby zabezpieczyć pieszego przed uderzeniem o twarde elementy silnika. W przypadku wyższych modeli takiego rozwiązania nie ma, ponieważ silnik i jego pokrywę dzieli odpowiednio duża, bezpieczna odległość.
Każdy z modeli Volvo jest zaprojektowany tak, by w sytuacji, kiedy dojdzie już do kontaktu z pieszym, jego obrażenia były jak najmniejsze. Dlatego przednia część auta jest bardzo elastyczna – chodzi o zewnętrzne elementy, takie jak obudowa zderzaka i atrapa chłodnicy.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o systemach bezpieczeństwa Volvo lub chcesz poznać nasze aktualne oferty, skontaktuj się z naszymi doradcami.