Co wybrać?
Hybryda czy elektryk – co wybrać w 2023 roku?
Tradycyjne samochody spalinowe sukcesywnie zastępowane są dziś przez ich hybrydowe i elektryczne odpowiedniki. Związane jest to nie tylko z postępem motoryzacji, lecz także przede wszystkim z troską o środowisko. Z tego też powodu transformacja motoryzacji dzieje się na naszych oczach, zaś samochody elektryczne i hybrydowe stają się standardem. Co zatem wybrać w roku 2023 – elektryka czy hybrydę?
Czym się różni samochód elektryczny od hybrydowego?
Na samym początku warto wytłumaczyć najważniejszą kwestię, czyli przedstawić różnicę pomiędzy samochodem elektrycznym a hybrydowym. Co ciekawe, nadal terminy te bywają mylone i przez niektórych kierowców używane są naprzemiennie, co jest oczywiście dużym błędem.
Mianem samochodów elektrycznych określa się te pojazdy, które używają silnika elektrycznego jako jedynej jednostki napędowej. Konstrukcja takiego samochodu jest zazwyczaj nowoczesna i futurystyczna. Samochody elektryczne posiadają akumulatory, w których skumulowana jest energia zapewniająca moc. Średni zasięg samochodów elektrycznych to dzisiaj około 400 km na jednym ładowaniu, czyli w pełni naładowanych akumulatorach. Warto dodać, że samochody elektryczne są bardzo ciche i całkowicie bezemisyjne.
Samochody hybrydowe zaś to pojazdy, które wyposażone są zarówno w silnik spalinowy, jak i elektryczny. Warto podkreślić, że istnieją trzy rodzaje hybryd, czyli miękkie, tradycyjne i typu plug-in. Ze względu na połączenie tradycyjnej, spalinowej motoryzacji z jej elektryczną i futurystyczną następczynią, samochody hybrydowe cieszą się dziś szczególnie dużym zainteresowaniem. Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że są one doskonałym pomostem pomiędzy motoryzacyjnym wczoraj a jutro, ponieważ dają moc i elastyczność silnika spalinowego, a także bezemisyjność i coraz mniejszą zależność od paliw kopalnych.
Czy hybryda plug-in się opłaca?
Jedną z najbardziej popularnych i najczęściej sprzedających się hybryd jest ta typu plug-in. Spowodowane jest to jej charakterystyką, ponieważ pozwala na największą elastyczność. Hybrydy typu plug-in są więc opus magnum idei połączenia tradycyjnej motoryzacji spalinowej z nowoczesną, elektryczną. Auta hybrydowe typu plug-in oferują zatem zewnętrzne podłączenie ładowania i elastyczność w kwestii wyboru napędu. Popularność tego rodzaju hybrydy wynika z tego, że są to samochody bardzo ekonomiczne pod względem użytkowania, ponieważ oferują rekordowo niskie spalanie. Elektryczny silnik jest w stanie skutecznie odciążać spalinową jednostkę napędową, dzięki czemu to kierowca samodzielnie może decydować o rodzaju napędu. W hybrydach zasięg jazdy na akumulatorach osiąga zazwyczaj około 50-70 km, dlatego hybrydy plug-in to doskonałe samochody zarówno do jazdy miejskiej, jak i na trasę.
Samochód całkowicie elektryczny czy hybryda plug-in?
Wielu kupujących staje dziś przed takim dylematem. Wybór pomiędzy samochodem w pełni elektrycznym a hybrydą typu plug-in jest ciężki, dlatego przy podejmowaniu decyzji warto wziąć pod uwagę kilka bardzo istotnych kwestii.
Na samym początku rozważań należy skupić się nie na plusach, ale na minusach obydwu typów samochodów. W przypadku samochodów elektrycznych będzie to z pewnością liczba stacji ładowania. Oczywiście sytuacja ta cały czas ulega dynamicznej zmianie na lepsze, jednak stacje do ładowania elektryków nie są jeszcze tak bardzo powszechne na trasie, jak stacje benzynowe.
W przypadku hybryd plug-in wyraźną wadą może być stale rosnąca cena paliwa. Samochody hybrydowe korzystają z elektrycznych rozwiązań i znacząco zmniejszają spalanie paliwa, jednak olej napędowy lub benzyna zawsze musi znajdować się w baku. Z tego powodu opłacalność jazdy hybrydą plug-in w dużej mierze zależna jest od ceny tradycyjnego paliwa.
Jeśli chodzi o ceny samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, to są one do siebie zbliżone. Można to porównać choćby na przykładzie Volvo XC40, które występuje w obu wersjach napędowych. Dlatego też w przypadku Volvo to nie cena powinna decydować o wyborze wersji, a potrzeby kierowcy.
Koniecznie należy wspomnieć także o zaletach obydwu rozwiązań:
• Samochody elektryczne doskonale sprawdzają się w miastach, ponieważ w wielu miejscach dostępne są darmowe stacje ładowania, zaś auta w pełni elektryczne zwolnione są także z opłat parkingowych na miejskich parkingach. Co więcej, opcja szybkiego ładowania na stacjach pozwala uzupełnić energię do 80% w zaledwie 40 minut.
• Hybrydy typu-plug in to samochody, które pozwalają na dużą elastyczność ekonomii jazdy. Dzięki sporemu silnikowi elektrycznemu można spokojnie używać ich elektrycznego trybu do jazdy miejskiej. Tradycyjna, spalinowa jednostka napędowa pozwala zaś także na dynamiczną jazdę w trasie i uniezależnia od stacji ładowania.
Podsumowanie
Reasumując, wybór pomiędzy samochodem elektrycznym a hybrydą typu plug-in w 2023 roku zależy od wielu różnych czynników. Samochód elektryczny jest zdecydowanie przyszłościowym wyborem, ponieważ do 2030 roku motoryzacja oparta na elektryczności będzie standardem. Z drugiej zaś strony hybrydy typu plug-in to idealny pomost pomiędzy starą spalinową a nową elektryczną motoryzacją, dlatego na najbliższe lata wybór ten wydaje się najbardziej uzasadniony. Z tego też powodu każdy, kupując auto w 2023 roku, musi sam podjąć decyzję, czy postawić na elektryka, czy może na hybrydę plug-in – obydwa rozwiązania są kuszące i zapewniają maksymalny komfort jazdy, szczególnie w przypadku modeli Volvo.