Jak ładować samochód elektryczny?
Samochody elektryczne stają się powoli standardem motoryzacji, zaś zapewnienia wielu producentów wyraźnie pokazują, że elektryfikacja motoryzacji jest już w zasadzie faktem. Z tego też powodu kierowcy są coraz bardziej zainteresowani nowoczesną technologią w pełni elektrycznych samochodów. Temat ten jest na tyle nowy i świeży, że wiele osób nadal zadaje sobie różne pytania, np. jak ładuje się samochody elektryczne. W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na pytania, które dziś nurtują kierowców.
Jak często trzeba ładować samochód elektryczny?
Na samym początku warto zacząć od podstaw, czyli od wytłumaczenia tego, w jaki sposób działają samochody elektryczne. Głównym i jedynym źródłem mocy w samochodach elektrycznych jest silnik elektryczny – to on odpowiada za wprawianie samochodu w ruch. Energia elektryczna zmagazynowana jest w akumulatorach, które należy regularnie ładować.
Jeśli chodzi o częstotliwość ładowania samochodów elektrycznych, to jest ona oczywiście zależna od pojemności akumulatorów i zużycia energii. W pełni elektryczny SUV, czyli Volvo XC40 Recharge lub Volvo C40, oferuje zasięg ponad 400 kilometrów, zaś średnie zużycie energii na 100 kilometrów oscyluje w granicach 20 kWh.
Ile kosztuje ładowanie samochodów elektrycznych?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest oczywiście to: jaki jest koszt ładowania samochodów elektrycznych? Na to pytanie nie ma oczywiście jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od kilku czynników.
W przypadku publicznych stacji ładowania cena za 1 kWh może się wahać pomiędzy 1,20 zł a nawet 4 zł. Koszt w tym przypadku zależny jest od szybkości ładowania, ponieważ stacje zasilane prądem przemiennym (AC) ładują taniej, ale wolniej (1,20–1,90 zł), zaś w przypadku stacji zasilanych prądem stałym (DC) koszt jest wyższy (2,20–3,50 zł), jednakże ładowanie znacznie szybsze.
Wielu kierowców zastanawia się, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w domu, ponieważ ten sposób uzupełniania energii w bateriach wydaje się najwygodniejszy. Co ciekawe, jest to także najtańszy sposób na ładowanie samochodu elektrycznego, ponieważ najniższa taryfa zaczyna się już od około 50 gr za 1 kWh. Warto w tym miejscu podkreślić, że możliwe jest ładowanie elektryka wprost z domowego gniazdka 230 V. Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka? Jest to niestety bardzo powolny sposób na ładowanie samochodu, ponieważ może trwać nawet do 30–40 godzin. Plusem może być jednak niska cena takiego ładowania.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest zatem znacznie bardziej praktyczne, kiedy używa się specjalnego wallboxa, czyli domowej ładowarki, którą można umieścić na ścianie. Wallbox korzysta z gniazdka siłowego, dlatego może ładować z mocą nawet do 11 kWh. Wówczas czas ładowania skraca się nawet do około 4–5 godzin, zaś cena delikatnie wzrasta, jednak dalej jest niższa niż w przypadku publicznych stacji ładowania.
Jaki jest koszt utrzymania samochodu elektrycznego?
Samochody elektryczne są znacznie tańsze w utrzymaniu od tradycyjnych, spalinowych aut ze względu na sposób „tankowania”. Cena tradycyjnych paliw kopalnych stale idzie w górę z powodu różnorakich czynników, dlatego wszelkie alternatywne źródła energii wyraźnie zyskują na popularności. Plan elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego zakłada, że już w 2030 roku wielu światowych liderów motoryzacji przejdzie wyłącznie na samochody elektryczne. Jeśli chodzi o koszty utrzymania samochodu elektrycznego to wygląda to następująco:
• Ładowanie miesięczne – ten koszt zależy od tego, z jaką częstotliwością korzystamy z samochodu, ile kilometrów przejeżdżamy itd., więc nie jest łatwo to policzyć. Możemy jednak przeliczyć koszt przejechania 100 km. Zakładając, że korzystamy tylko z ładowarek publicznych, gdzie można naładować auto za ok. 2 zł za 1 kWh i średnie zużycie wynosi 23 kWh energii, koszt wyniesie ok. 46 zł za 100 km.
• Koszty eksploatacji – ze względu na zdecydowanie prostszą budowę wymiana części eksploatacyjnych jest o wiele rzadsza (a niektórych części w ogóle się nie naprawia lub nie wymienia, ponieważ w elektrykach ich po prostu nie ma), niż ma to miejsce w przypadku samochodów spalinowych. Konieczność w przypadku elektryków to wymiana akumulatora trakcyjnego co około 1000 cyklów ładowania, czyli odpowiednik około 230–300 tysięcy kilometrów. Koszt takiej wymiany zaczyna się od 25 tysięcy złotych.
• Koszt ubezpieczenia OC – w zdecydowanej większości przypadków jest on o wiele niższy niż w przypadku samochodów spalinowych.
Czy można naładować samochód elektryczny za darmo?
Przez ostatnie lata wielu operatorów stacji ładowania oferowało prąd za darmo, ponieważ ruch na nich był wyjątkowo mały. Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych liczba w pełni darmowych punktów ładowania systematycznie malała. W roku 2022 nadal możliwe jest znalezienie darmowych stacji do podładowania swojego samochodu, jednakże w zdecydowanej większości przypadków punkty mają pewne ograniczenia – zarówno czasowe, jak i przepustowości mocy. W centrach dużych miast nadal jednak można znaleźć darmowe ładowarki, gdyż samochody elektryczne promowane są przez władze miast jako pojazdy w pełni bezemisyjne. Co więcej, darmowe stacje ładowania często znajdują się także w pobliżu supermarketów i galerii handlowych.