Co warto wiedzieć?
Auto elektryczne a fotowoltaika
Czy bateriami słonecznymi można naładować samochód elektryczny?
Według raportu International Energy Agency (IEA) w 2020 roku na świecie sprzedano około 3 milionów samochodów elektrycznych. Do 2030 roku ich liczba może wzrosnąć do 130 milionów. Jeśli prognozy się sprawdzą, w ciągu najbliższych 7 lat auta elektryczne mogą stanowić 10% całkowitej liczby samochodów na drogach. I chociaż rynek w Polsce nadal jest niewielki (w roku 2020 udział „elektryków” stanowił ok 1%), coraz większa świadomość społeczna i sukcesywnie wprowadzane przez rząd regulacje i zachęty sprawiają, że w kolejnych latach sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie dynamicznie również na naszym rodzimym rynku, a pytanie, czy bateriami słonecznymi, jakie mamy na dachu swojego domu, możemy naładować samochód elektryczny, pojawia się podczas zwykłych, codziennych rozmów, niezależnie od tego, co sądzą o tym sceptycy.
Kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc w niejednym wywiadzie podkreślał, że auto elektryczne to przyszłość i trend, któremu trudno będzie się oprzeć. Najważniejszą zaletą „elektryka” jest cicha praca silnika i brak emisji spalin, co bezpośrednio przekłada się na jakość powietrza i zdrowie. I chociaż zasięg samochodów elektrycznych, zdaniem sportowca, nadal pozostawia wiele do życzenia, nie da się nie zauważyć, że infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych w Polsce z roku na rok się poprawia, a to z kolei przyciąga coraz więcej kierowców do korzystania z aut elektrycznych. Zwłaszcza że samochód elektryczny można – jak się okazuje – naładować bateriami słonecznymi. Witamy w świecie elektromobilności!
Ile kosztuje ładowanie samochodu z fotowoltaiki?
Przewrotnie możemy napisać: kosztuje tyle, ile inwestycja w infrastrukturę i samo auto elektryczne. Idąc tym tokiem, jeśli posiadamy odpowiednio duży system fotowoltaiczny i pozyskujemy darmową energię ze słońca, koszt ładowania auta wynosiłby zero złotych. Realia jednak nie są aż tak atrakcyjne, a instalacja systemu fotowoltaicznego może być dość kosztownym przedsięwzięciem.
Jak dużo zapłacimy za ładowanie auta, zależeć będzie chociażby od kosztu pozyskania energii słonecznej, rozmiaru i wydajności panelu, kosztu instalacji fotowoltaicznej, czy wyposażenia ładowarki. Wiele źródeł podaje, że średnio do naładowania samochodu elektrycznego przy pomocy panelu słonecznego o mocy 1000 W potrzeba około 5–6 godzin. Oczywiście zakładając, że ładowanie odbywa się w tzw. warunkach idealnych, czyli przy bezchmurnym niebie i odpowiedniej orientacji paneli. Tańsze, ale i wolniejsze rozwiązanie, to wykorzystanie po prostu gniazdka w garażu. Droższe, ale nadal tańsze niż inne alternatywy, to wykorzystanie specjalnej instalacji, np. wallbox.
Spróbujmy przyjrzeć się szacunkowym kosztom ładowania fotowoltaiką samochodu elektrycznego Volvo XC60 Recharge. Załóżmy, że posiadamy 10-kilowatowy system fotowoltaiczny, który pozwala na wygenerowanie 40 kWh energii elektrycznej w ciągu dnia, oraz że korzystać będziemy z szybkiej stacji ładowania o mocy 3,7 kW. Ładowanie XC60 Recharge, które ma baterię o pojemności 11,6 kWh, zajmie około 3 godzin. Oznacza to, że koszt ładowania wyniósłby około 4 złotych (40 kWh * 0,10 zł/kWh) za dzień. W ciągu roku koszt ładowania fotowoltaiką wyniósłby około 1 460 złotych (365 dni * 4 zł/dzień). Warto jednak pamiętać, że to tylko przykładowe obliczenia.
Ile paneli potrzeba do ładowania samochodu elektrycznego?
Każdy szanujący się konsultant powiedziałby – to zależy. Od czego? Między innymi od wielkości baterii samochodu, średniego zużycia energii, lokalizacji geograficznej i warunków pogodowych. W przypadku większości samochodów elektrycznych warto założyć, że będziemy potrzebować kilku paneli o łącznej mocy od 2 kW do 10 kW. Część ekspertów doradza, że do wyprodukowania energii na potrzeby gospodarstwa domowego, w tym ładowania auta, potrzebnych może być około 37 paneli. Ale żeby odpowiedzieć na to pytanie rzetelnie, trzeba wiedzieć m.in. jakie panele kupujemy, jakie mają parametry.
Żeby poznać dokładną odpowiedź na te pytania, nie unikniemy rozmowy z fachowcami z firmy instalującej panele.
Podejmując decyzję o inwestycji, warto również pamiętać, że ładowanie samochodu elektrycznego wyłącznie z paneli fotowoltaicznych może nie zawsze być możliwe. W przypadku przedłużających się niekorzystnych warunków pogodowych musimy liczyć się z koniecznością skorzystania alternatywnie z innych źródeł energii, aby sprawnie naładować auto.
Podsumowując, kluczowe dla ładowania auta elektrycznego przy pomocy baterii słonecznych jest rzetelne zaplanowanie i wdrożenie inwestycji w fotowoltaikę domową. Inwestycja zacznie zwracać się już podczas normalnego korzystania z samochodu elektrycznego w codziennych przejazdach, np. do biura czy na zakupy. Jej opłacalność będzie wyższa w tych gospodarstwach domowych, które produkują nadwyżki energii.